tisdag 16 maj 2017

Morots-och halloumibiffar, Linas och veckomatsedel!

Hej! 
Nu var det ju tisdag igen, en tisdag som har bestått av mest plugg för mig, som andra dagar. ;) 

Tisdag betyder också veckans matsedel! Den här veckan har vi Linas Barnkasse igen, kom igår. Länge sen sist nu men kul med lite ny inspiration. Det är ju som vanligt 2 medel rätter och 3 snabba. Alla rätter utom en har vi tänkt laga denna vecka. Jag jobbar två kvällar. ;) 

MÅN: Köttfärsbiff, potatis, lingonsylt och steksås.
TIS: Morots-och halloumiburgare med paprikaspread och majskolv (Linas, recept nedan)
ONS: Gryta Arigato med ris, äggnudlar och färgsprakande grönsaker (Linas) (jag jobbar kväll)
TORS: Pestodressad pastasallad med bräckt picnicbog och färsk basilika (Linas) (jag jobbar kväll)
FRE: Äta ute ex. Sibyllas, på vift
LÖR: Havskräftor
SÖN: Kalkonfärsjärpar med mangosallad och limeyoghurt (Linas)


Idag valde vi den vegetariska rätten, Morots-och halloumiburgare! De var jättegoda, även barnen tyckte om dem även om jag gjort lite nuggets för säkerhets skull åt dem =D. Kul att hitta säkra vegetariska kort att kunna variera med, för jag vill ju gärna minska vår köttkonsumtion lite. 

Morots-och halloumiburgare med paprikaspread och majskolv
250 g morötter (typ 3 st)
1 halloumiost 250 g
2 ägg
3/4 dl ströbröd
1 vitlöksklyfta
svartpeppar
olja
salt 
Tillbehör:
Färskost paprika el. annan god smak
Hamburgerbröd gärna utan frön
Tomater
Rödlök
Sallad ex. cosmopolitansallad
Majskolvar
Skala och grovriv morötter och halloumiost. Blanda dem med ägg, ströbröd, pressad vitlöksklyfta, salt och peppar efter smak. 
Skiva tomater, rödlök och lägg upp salladsblad. Tillaga majskolvar enligt förpackning. 
Hetta upp olja i stekpanna. Klicka ut smeten till 8 plättar (stek 4 i taget i 2 omgångar) platta till dem i pannan och stek dem 4-5 min/sida. 
Bred färskost på hamburgerbröden och fyll dem sen med grönsaker och burgare. Servera majskolvarna till. Jättegott! 




1 kommentar:

Annika sa...

Hej! Jag har tappat bort mitt recept på Linas "Gryta Arigato med ris och färgsprakande grönsaker" - den var SÅ god. Jag undrar om du har kvar det? Önskar så gärna att du mailar mig isf: annika.gardeborn@gmail.com Tusen tack på förhand!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...