onsdag 3 maj 2017

Formbakad fläskytterfilé med lingon & gräddåss, och veckomatsedel v.18

Hej! Märks att jag är helt dagvill eftersom hela familjen var ledig i måndags, jag hade nog måndag igår, haha! Glömde ju veckomatsedeln, den var klar men jag glömde skriva ut den. Sorry! ;) 

MÅN: Rester (ätit mycket gott i helgen! ;))
TORS: Fryspizza (H kvällsjobb)
LÖR: Makaroner och köttbullar barnen, vi äta ute

Idag och igår har det varit jättefint och skönt väder, jag har suttit ute och pluggat lite så gott det går, svårt med det man behöver datorn till men att läsa i boken och anteckna går ju. 
Imorse tog jag en skön promenad på över en timme. Det är så härligt med värme! 
Den här rätten lagade jag förra torsdagen. Köpt fläskytterfilé till bra pris och fryst in, och tycker det fungerar jättebra som vardagsmat fast detta receptet tar lite tid i ugnen. Vill man göra lite lyxigare är det nog ännu godare med fläskfilé, då det liknar receptet jag lagat HÄR. Ska också prova med kotlettrad som står i receptet. ;) 

FORMBAKAD FLÄSKYTTERFILÉ MED LINGON & GRÄDDSÅS 4P
800 g-1 kg fläskytterfilé (el kotlettrad urbenad)
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 dl grädde (gärna visp)
1 dl rårörda lingon
4 msk konc. kalvfond
2 msk soja kinesisk
1. Sätt ugnen på 175 grader. Putsa köttet, salta och peppra och lägg i en avlång bakform på 1,5-2 liter. 
2. Blanda grädde, lingon, fond och soja och häll det i formen, se till så det kommer in under köttet och vid sidorna. Baka sen mitt i ugnen till ca. 70 grader (jag använde ugnstermometer) innertemp, ca. 1,5 timme. 
Ta upp köttet och skiva tunt. Vispa ihop såsen och smaka av med salt och peppar. Servera kött och sås med kokt potatis och grönsaker. 

Mattias är iväg på "herrklubben" ikväll och jag har suttit uppe och pluggat efter maten till nu. Barnen har haft kompis här men nu är det dags att slänga dem i duschen och få dem i säng! Tror jag sen kanske ska kika på lite Twilight och styrketräna lite under tiden... Imorgon jobb från kl. 12, måtte det vara lugnare nu! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...