torsdag 30 mars 2017

Småkakor: Chokladkulor och Kola & Pollysnittar med vit choklad!

Hellu! Idag fyllde ju Mattias år, och såklart har det blivit firande både av mig och barnen och av släkt och vänner. =) Inte alla så lite mer väntar men de flesta kom faktiskt idag. Ska fixa och lägga ut bilder imorgon hoppas jag...

Hembakt fika förutom tårta och Mariekex. ;) Havretoscan jag la ut recept på igår är verkligen jättegod, och så hade jag bakat två sorters småkakor! En sort har jag gjort förr, en inte. Här kommer iallafall recepten på båda. 

Till vänster Chokladkulor, en mördegskaka, och till höger Pollysnittar. 

fr











                                                                                                                                                           Dessa Chokladkulor bakade jag med hälften vit och hälften mörk choklad. 

Dessa har jag bakat förr och receptet finns i min gamla bakbok "Alla sorters kakor" . Mycket enkla att göra och goda! 


Chokladkulor ca 50 st
Mördeg: 
200g smör
3/4-1 dl strö el. florsocker
3 3/4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
50-100 g hackad choklad (jag delade degen och tog hälften med vit och hälften med mörk choklad)
Arbeta snabbt samman ingredienserna till smidig deg. Arbeta in chokladen i degen. Låt ligga svalt en stund. Sätt ugnen på 150 grader. 
Forma degen till rulle/rullar, dela den i bitar och rulla bitarna till bollar. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 15-20 min. 


Den andra sorten jag gjorde var Kola & Pollysnittar, fast jag använde egentligen inte riktig Polly utan några Skumtoppar med chokladöverdrag som var Polly-liknande. ;) Goda blev de iallafall! Jag tillsatte också vit choklad som inte var med i originalreceptet. 

Kola & Pollysnittar med vit choklad ca 25 st
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk sirap
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1/2 påse Polly 
25 g vit choklad
Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, socker och sirap pösigt. Tillsätt mjöl blandat med bikarbonat och vaniljsocker. 
Dela degen i två delar, rulla dem till längder och lägg på plåt med bakplåtspapper. De kommer att flyta ut ganska mycket så lägg dem inte för tätt. 
Tryck ner Polly i längderna, en i bredd längs hela kaklängden. (Jag rev sen över lite vit choklad längs längderna, men nästa gång tror jag att jag river över allt efter gräddning istället. )
Grädda mitt i ugnen ca 15 min. När du tagit ut kakorna, dra med gaffel eller en vass kniv försiktigt längs mitten så det vita kletet blandas med chokladen, riv sen över lite vit choklad medan det ännu är varmt, så den smälter in. Låt svalna någon minut och skär sen i bitar på snedden till snittar. 




Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...