måndag 20 mars 2017

Fysisk rolig läxa.



Hej hej! Nu blir det strax hopp i säng, jag och Mattias sitter här i varsitt soffhörn med varsin dator efter varsitt träningspass och dusch. ;) Skönt trött. För mig blev det crosstrainer till Pretty Little Liars på Netflix.  
Idag har det mest varit städning och plugg på schemat, men det blev även lite pyssel ikväll, jag satte mig och pysslade och skruttan joinade och det var så mysigt så, saknar verkligen att pyssla nu när det blir så sällan! 
Igår rensade M och barnen ut lite leksaker, redan sålt iväg några men resten ska sorteras. Har några grejer kvar att rensa till bytardagen; ytterkläder, böcker, filmer, spel, pussel och sånt. Sen väntar märkning! 

Plugg ja! Emellanåt är det riktiga sömnpiller jag läser och har uppgifter om, som olika lagar och mål för folkhälsan nationellt och inom FN, iofs viktiga ämnen men ack så tråkigt. Men så emellanåt är det riktigt roliga läxor! Jag missade ju en dag på skolan när jag blev sjuk, då vi skulle göra något fysiskt test och få tips om hälsokontrakt att skriva och som ska utvärderas i terminens slut. 
Jag har iallafall gjort en del av läxan, detta helkropps-träningspass på 7 min som ska vara som en timmes träning., ;) Lite jobbigt men inte så jobbigt som jag var rädd för, men som tipset var kan man ju träna detta dagar då tiden verkligen inte räcker till annat! Jag värmde upp med cykel före och cyklade sen 15 min till efter.

Och bara det torkar upp lite mer ute och blir mindre halt/blött (verkligen ostadigt väder ute, tinar upp, fryser på, tinar upp, fryser på....) ska jag få fram mitt konditionsvärde via Cooper-testet, man ska springa så långt man orkar i 12 min och mäta sträckan för att få fram ett värde. Tabell hittar ni här: http://aktivtraning.se/traning/kondition/test-rakna-ut-ditt-konditionsvarde-med-coopers-test
Sen i slutet av terminen ska vi springa igen och se om resultatet blir detsamma, är ju meningen att även ens egen hälsa och kondition ska förbättras med denna kurs och man ska lära sig ta hand om sig och hur man lär även andra att leva hälsosamt. =) 
Godnatt! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...