tisdag 24 januari 2017

Tisdag=veckans matsedel, recept Kycklingklubbor och currysås.

Hej! 
Idag är det tisdag, och då kör vi veckans matsedel. Denna vecka blir det mest snabba rätter, känns ganska skönt att inte ha alltför avancerat just nu.  Vi får dock se om jag kommer på nån fiskrätt vi är sugna på på söndag istället för korv... Vill ju gärna äta fisk iallafall en gång i veckan, även om det också är för lite är det åtminstone något. Tips?  Kanske blir tonfisksallad, har det som alternativ och det kan man förbereda. ;) 

MÅN: Ugnsstekt kycklingklubba, ris och currysås (recept nedan)
TIS: Pölsa och potatis
ONS: Pytt i panna och ägg
TORS: Blodpudding
LÖR: Pizza med Fahléns
SÖN: Korv och strips



 Igår måndag åt vi klassikern Kycklingklubbor med ris! Provade en för mig ny marinad till kycklingen, det blev gott! Hittade receptet hos ICA. Inser att bilderna inte blev direkt toppenbra, kycklingen ser så mörk ut men det är sojan, de blev jättegoda. ;) 

Ugnsstekt kycklingklubba 4 p
1 kg frysta eller färska kycklingklubbor
2 1/2 msk soja
1 msk ketchup
1 tsk rosmarin
1 tsk oregano
1 msk rapsolja
1/2 tsk nymalen svartpeppar
1 vitlöksklyfta
3 msk smör
1 dl vatten
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda soja, ketchup, rorsmain och oregano med olja och peppar. Skala och pressa ner vitlöken. 
Lägg kycklingklubborna i en ugnsform och pensla över blandningen. Klicka över smör. Häll vatten i botten på formen. 
Stek klubborna i ugnen ca 45 min om de är frysta, ca 30 min om de är färska, tills köttsaften är klar. Ös ett par gånger under tillagningen. Jag tillsatte lökklyftor efter ca 15 min också, la dem bara bredvid. Hade varken potatis, morötter eller andra rotfrukter hemma just då men annars hade jag lagt dem bredvid i formen direkt från början. 
Häll i mer vatten om det behövs. Det blir ganska mycket sky så det är inte säkert att du behöver nån sås till. ;) Servera med ugnsrostade rotfrukter eller ris och nån god sås, vi tog klassisk currysås. 

Currysås 6 p
3 msk smör
1 msk curry
3 msk vetemjöl
4,5 dl vätska (mjölk vatten eller grädde, eller blandning ;))
1 hönsbuljongtärning
ev. lite pressad apelsin el. apelsinjuice om du vill ha annorlunda smak
Smält smöret, tillsätt curryn. Låt fräsa ihop. Tillsätt mjölet, fräs liten stund. Ta av mjölblandningen från värmen och vispa ner vätskan. Tillsätt buljongtärningen. Låt puttra 3-5 min. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...