tisdag 11 oktober 2016

Skogshuggargryta, stressig vecka och veckomatsedel.

Urk vad jag sov dåligt inatt!! Inte många timmars sömn, nu har nämligen hostan kommit åter. Ett tag efter att jag tagit Lepheton vid 1-tiden avtog det äntligen någorlunda, men då var det som om kroppen ställt in sig på att vara vaken istället så jag halvslumrade och låg vaken om vartannat. =( Jag sov en timme efter att jag lämnade barnen, tur att jag jobbar kväll. Men jag har så mycket denna vecka och nästa så det är så typiskt att man sover dåligt också. Har både flera måsten och flera borden! Jobbar 5 kvällar och 1 morgon (1 delad tur) denna vecka, och måste plugga också, typ varje dag. Borde baka lite kakor till Ks födelsedag, och vill sy en tröja till honom. Har en föreläsning jag borde gå på på torsdag eftermiddag(ej riktigt bestämt än), och vi har möte med HAB på fredag så eftermiddagen går bort där. Läxa till dess också. Sen lite mer småfix om och inför hans födelsedag och övrigt nästa vecka. Vi får se hur det går med allt... =P Och nästa vecka ser inte mindre stressig ut den heller. 

Idag är det tisdag och Veckans matsedel! Först recept på en rätt från förra veckans matsedel, Skogshuggargryta. Hittade receptet i "Vi i Villa". 

Skogshuggargryta 4p
400 g nöt el. älgfärs
1 stor gul lök
2 msk smör
300 g färska champinjoner
2 dl vatten
1 msk kalvfond
2 morötter, skivade
4 dl rå potatis (ca 6 st små blev det för mig)
1 dl grädde
1 tsk soja
1/2 dl créme fraiche
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
Skala och grovhacka löken. Bryn färs och lök i smöret i stekgryta. Dela champinjonerna i kvartar och bryn dem i smör. Blanda ner i grytan. Späd med vatten och buljong. Tillsätt grädde, soja, créme fraiche, salt, peppar och smulad rosmarin och timjan. Blanda ner morötter och potatis. Låt grytan koka upp och sjuda under lock ca 15 min. Smaka av grytan med salt och mer kryddor. Servera med sallad och bröd. 

Veckans matsedel! Jag jobbar 5 kvällar denna vecka så M och barnen äter mest utan mig! 
MÅN: Fryspizza (H jobbar kväll)
TIS: Pasta Bolognese ur frys (H jobbar kväll)
ONS: Pastasås med kassler (H jobbar kväll)
TORS: Varma mackor med Bolognese (uppskjutet från förra veckan)
FRE: Min fisksoppa med curry , och vitlöksbröd
LÖR: Tunnpannkakor (H jobbar kväll)
SÖN: Pytt i Panna och ägg (H jobbar kväll)

Nyss kommit hem från jobbet, äta liten macka för jag blir så hungrig när jag jobbat kväll. Sen dusch och hopp i säng och sen förhoppningsvis några sidor ur boken, börjat på en av bibblan-böckerna nu, första i en ny serie av Cassandra Clare ( som skrev The Mortal Instruments- serierna) och Holly Black, "Magisterium 1-Järnprovet". :)


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...