söndag 16 oktober 2016

Höstig päronkaka med kardemumma!

Hej! Just nu är jag hemma på timmar, halva arbetsdagen gjord. Huset fullt då barnen har varsin kompis här. Imorgon blir det jobb till 12 och sen APT 14-16, sen ska nån av oss på "utvecklingssamtal/verksamhetssamtal" för Tiril kl. 17. Sen blir det fullt upp på kvällen att fixa klart till Kirons födelsedag! Ja, det är mycket nu..
I torsdags hade jag en riktig bakdag! =P Bakade klart tre sorters kakor (hade börjat med en sort redan i onsdags men inte dekorerat) varav en sort inte är dekorerad än. Sen bakade jag också den här jääättegoda Päronkakan, vi hade några päron som börjat bli för mjuka. Den var nästan ännu godare efter dagen efter! Receptet hittade jag HÄR. Rekommenderar, speciellt med florsocker på! 
 Höstig päronkaka [med kardemumma]
 3 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1,5 tsk bakpulver
1 nypa salt
75 g smör/margarin
1 ägg
1,5 dl mjölk
3-4 päron
1 tsk kardemummakärnor
2-4 msk socker
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och en nypa salt i en skål. Skär smöret/margarinet i bitar och nyp in det i mjölet (tills det har blandats ordentligt). Tillsätt ägget och mjölken. Blanda eller vispa till en jämn och ganska lös smet. Häll i en smord form med löstagbara kanter (går förstås också bra att baka den i t ex en pajform ) Skala päronen om du vill, och skiva sedan päronen i skivor. Krossa kardemummakärnorna med en mortel, blanda tillsammans med socker och päronskivorna. Strö över päronbitarna i ett mönster, eller lägg på dem hur du vill. Grädda mitt i ugnen i cirka 30 minuter.

Tips!
När kakan har svalnat, strö gärna över lite florsocker och dekorera med några physalis..

Jag bakade också lite matbröd igen, Äppellimpa med honung! 
Nej nu är det nog dax för mig att bege mig till jobbet igen. Ha en fin söndagskväll! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...