tisdag 7 juni 2016

Veckomatsedel v. 23, Pasta al forno Spinaci och nånstans ovan regnbågen...

Hej! 2 jobbkvällar av 5 denna vecka är nu avklarade, nästa är imorgon (och sen i helgen). Imorgon är det också Tirils sista Gårdsfest på förskolan!! Känns vemodigt. 

Idag har jag pluggat lite och tränat innan det var dax att traska på jobbet. 
Har också klurat på veckomatsedel, jag jobbar ju som sagt fem kvällar denna vecka och det är mest M som får bestämma eftersom jag inte äter hemma

MÅN: Enkel mat då vi åt sen lunch, kräm, mjölk och smörgås (H jobbar kväll)
TIS: Blodpudding, bacon, stekt ägg (H jobbar kväll)
ONS: Pastasallad med tonfisk (H jobbar kväll men äter samma, förhoppningsvis innan jobbet med familjen för en gångs skull;))
TORS: Asiatisk torskgryta med kokosmjölk och lime (Linas matkasse)
FRE: Grillad pizza
LÖR: Pölsa och potatis (H jobbar kväll)
SÖN: Falukorv och mos (H jobbar kväll)

Ingen rätt med direkt recept denna vecka förutom Linas-rätten och den har jag ju inte testat än! ;) Men här kommer ett gott pastarecept för er andra, rätt lätt och snabb att göra med färdiga såser, öka gärna på kryddningen lite tycker jag för den är mild i smaken. 

Pasta al forno Spinaci
4 p kokt pasta
500 g färs
1 gul lök
Rapsolja att steka i
250 g fryst bladspenat
2 vitlöksklyftor pressade
1/2 tsk salt, 2 krm peppar
4 msk tomatpuré
1 msk torkad oregano
2 tsk paprikapulver
1 tsk torkad timjan
1 tsk salt, 2 krm svartpeppar
2 dl vatten
1 brk (400 g) pizzasås (tex. Mutti på konserv)
1 fp (5 dl) färdig Bechamelsås tex. Kelda
Sätt ugnen på 250 grader. Koka pastan. 
Grovriv gul lök och fräs lök, bladspenat, vitlöksklyftor, salt och peppar några minuter. Lägg det på tallrik.
I samma panna fräs färs grynig, tillsätt tomatpure, oregano, paprikapulver, timjan, salt och peppar. Häll på vatten och låt puttra några minuter. 
Häll färdig pizzasås i botten av en smord ugnsform. Fördela pastan, köttfärssås och sist spenatfräs över. Ringla till sist över bechamelsås och gratinera uppe i ugnen 10-15 min. 
Servera med tex. pizzasallad. =) 


Ikväll såg jag dubbla regnbågar på vägen hem efter jobbet! =) Jätteskumt väder med sol och regn om vartannat, men väldigt varmt och jag hörde att det kan bli åska. Men iallafall, hade chansen att kanske hitta en pysslingkruka eller färdas till Oz? 

Där regnbågen slutar...nånstans över vårt bostadsområde! 
Godnatt, bäst att försöka sova strax då det blir en fullbokad dag imorgon! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...