måndag 16 maj 2016

Två goda recept med Kyckling & Mozzarella, veckomatsedel v. 20 och sjukt!

Hej! 
Jobbhelgen färdig, men gissa vad? Jag har blivit förkyld, rivjärn i halsen (började med rethosta igår), snorig och huvudvärk! Någon timme efter jag vaknat idag fick jag feber... =P Har varit ganska dålig hela dagen, inte mycket ork... Mest legat som en pascha i sängen och sedan soffan.
Tur jag är ledig två nätter nu, men vi får se om jag orkar åka på skolan imorgon, har en inplanerad träff med "klassen". 

Vi körde ju tidigare med Linas matkasse som ni kanske minns, men har haft ett uppehåll sen strax före jul. Har varit ganska skönt att laga "sina egna" recept ett tag, tror att man får göra så och varva lite med matkassarna emellanåt för att inte känna sig så låst. Men nu ska vi iallafall köra ett tag igen, de kommer ju varannan vecka och idag var det leverans. Det är Linas Barnkasse som vi kör på. 

Så vi bestämde veckans matsedel direkt, nån av rätterna kan ju alltid flyttas på om vi tex. bestämmer oss för att grilla vid fint väder etc; 
MÅN: Tunnpannkaka (skjutit på den rätten i 2 veckor men nu så till barnens lycka...)
TIS: Ugnsbakad lax med dillyoghurt och citronpiffig vårsallad (Linas)
ONS: Pasta al forno spinaci med spetskålssallad (Linas)
TORS: Fryspizza
FRE: Potatispannkaka i ugn med morötter, äpple och cottage cheese (Linas)
LÖR:Örtstekt kalkonschnitzel med italiensk tomatsås (Linas)
SÖN: Hjortskavskebab i pitabröd med ärtig röra (Linas)

Tänkte att jag delar med mig av två av våra favoritrecept från tidigare kassar. 

Krämig kycklingpasta med mozzarella
4 p pasta, koka enligt förpackning
1/2 gul lök
500 g kycklingfilé
2 vitlöksklyftor
140 g kalkonbacon
1 msk torkad basilika
1/2 msk torkad oregano
salt, peppar
1 brk färdig pastasås klassisk tomat
150 g färskost typ Philadelphia
1 pkt mozzarella
1/2 kruka oregano
Koka pastan. Finhacka gul lök och skär kycklingfilén i mindre bitar. 
Fräs kyckling, kalkonbacon och lök i lite olja. Pressa ner vitlöksklyftorna och låt fräsa 2-4 min. 
Tillsätt basilika, oregano, salt och peppar. Rör ner pastasåsen och färskost. Låt puttra på svag värme ca 5-8 min. Dela under tiden mozzarellan i mindre bitar. 
Häll av pastan och blanda den med kycklingfräset, lägg på serveringsfat och toppa med mozzarella och oreganoblad. 

Tomat- och Mozzarellafylld kycklingfilé
600g kycklingfilé
1 tomat
1 pkt mozzarella
1/2 ask fryst basilika
2 tsk olivolija
salt, peppar
Sätt ugnen på 200 grader. Finhacka tomaten, grovhacka mozzarellaosten. Lägg det i en bunke och blanda ner basilika och olja, salta och peppra. 
Lägg kycklingfilén i en smord ugnsform och skär en djup skåra i sidan av varje filé. Fyll skåran med mozzarellaröra. 
Salta och peppra kycklingen (jag tog också paprikapulver) och tillaga sen mitt i ugnen ca 20 min tills genomstekt. Servera med tex. pasta och kall yoghurtsås. 


Vi har haft många fina solnedgångar på sistonde, ikväll var ljuset ute helt magiskt. Var tvungen att ta mig ut och fota! 
Jag och M har sett film ikväll, en zombiefilm som var riktigt bra! =) Wyrmwood!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...