tisdag 1 mars 2016

Krämig fläskytterfilé, simning och veckomatsedel v. 9.

Hej! 
Idag har jag varit ledig och mest rensat, efter att jag sovit klart förstås... Sov så jäkla dåligt inatt, låg vaken flera timmar mitt i natten så det blev att sova lite på förmiddagen istället.

Sen ikväll har Tiril varit på simskola, och under tiden passade jag själv på att simma 20 min, blev 24 längder, så skön träning!! Märks att man är mer ovan nu men ändå så skönt... önskar dock att man kunde få simma vilket simsätt man ville och inte bara bröst. ;)

Här är denna veckas matsedel! En väldigt enkel lista denna vecka, barnen har bestämt en del. 
MÅN: Hamburgare (H kvällsjobb)
TIS: Korvstroganoff och ris
ONS: Lax, potatis och "min" fuskhollandaisesås
TORS: Kycklingfilé med strips och kantarellsås
FRE: Pastasås med skinka (H kvällsjobb)
LÖR: Beställa pizza
SÖN: Fryslasagne (H kvällsjobb)

Här är ett recept på den goda Krämiga fläskytterfilén jag lagade för några veckor sen, receptet kommer från Jennys Matblogg (ja, min favorit-matblogg! )
 
Krämig fläskytterfilé
1 fläskytterfile el. fläskfile
2 dl grädde
2 dl kallt vatten
200 gram philadelphiaost
1 msk soja
1 msk oxfond
1 tsk vinbärsgele
salt och peppar
Friterad pommes och en god sallad.
Gör så här :
Skär filen i tunna skivor och stek i en stekpanna med smör tills de är genomstekta.
Häll över vatten, fond, soja och låt puttra upp. Ta upp köttet och vispa ner grädde och rör ner philadelphiaost till önskad konsistens. Smaka av med salt och peppar och gelé .
Och lägg ner köttet igen.
Servera sedan med nyfriterade pommes och en god sallad. Jättegott! 

Spara datumet i kalendrarna, den 19 Mars är det bytardag och denna gång i Säbrå! Dit och shoppa! 

Nu sitter vi och ser på "Pixels". Imorgon blir det mer rensande! Godnatt! 


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...