onsdag 23 mars 2016

2 kakrecept: Vaniljkakor med dekor, och Kanelbågar!

Hej! 
Ja livet tuffar på. När jag är deppig eller stressad har det faktiskt blivit en lite lugnande aktivitet att baka, tro det eller ej! 
Eftersom Mattias fyller år om en vecka, och jag kommer att jobba nu först och sen ha fullt upp i påsk, så bakade jag några småkakor redan denna vecka. =) Dessa första härliga Vaniljkakor gav verkligen utlopp för kreativiteten, dessa måste jag ju göra nästa gång vi har barnkalas! =D Bakade ut dem igår och dekorerade dem idag. 
Såklart delar jag med mig av receptet, som jag hittade HÄR.
Blev mest hjärtan, men också några fjärilar och enhörningar som Tiril så gärna ville ha. ;) Jättekul att dekorera dem! 

Kavlade Vaniljkakor ca 20-30 st 
125 gr mjukt rumstempererat smör
100 gr socker (ca 1 dl)
50 g ägg (ett litet)
2 tsk vaniljsocker eller 1/2 tsk vaniljpulver
210 gr vetemjöl (ca 3,5 dl)
Dekor
200gr choklad av valfri smak o sort 
kulor och strössel, och kanske lite nonstop. =) 
Vispa smör och socker "pösigt". Vispa ner ägget och vaniljsockret.
Tillsätt nu vetemjölet och arbeta ihop till en deg.
Låt degen vila i kyl i en timme.

Kavla ut degen till ca 1/2 cm tjocklek och stansa ut kakorna.

Lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda i 175 grader i ca 10-15 min, de skall bli lite gyllene i kanterna.
Låt nu kakorna svalna.
Hacka chokladen och smält den i mikro eller över vattenbad, det blir lite mer choklad än vad som behövs men det är ju lättare att doppa och arbeta med den då. =) 
Ta fram det du vill dekorera med och låt fantasin flöda! 

Och den andra kaksorten som jag gjorde idag är efter Mattias önskan Kanelbågar! Bakat dessa flera gånger förut men tydligen aldrig delat receptet, så här kommer det! Ur min bok "Alla sorters kakor" som jag fick redan som 7-åring. 
 Kanelbågar 50-60 st
Mördeg: 
200 g mjukt smör
3/4-1 dl strö- eller florsocker
3 3/4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl 
Smaktillsats: 
1 tsk kanel
Garnering: 
1/2 msk kanel
1/4 dl strösocker
Arbeta snabbt samman ingredienserna till en smidig deg, lättast i en bunke tycker jag. Tillsätt kanelen direkt med de andra ing. 
Är degen mjuk, låt den ligga svalt en stund. 
Rulla ut degen i knappt fingertjocka längder och lägg dem bredvid varandra. 
 Skär alla längderna på samma gång i 5 cm långa bitar. 
Gör med en kniv tre snitt per kaka i ena långsidan. 
Doppa kakorna i kanel-sockerblandningen.
Böj kakorna helt lätt och lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Låt gärna stå svalt en stund igen. 
Grädda i 150 grader ca 20 min. Låt svalna en stund på plåten. 

Lilla fröken har förresten varit hemma hela veckan hon, eftersom hon åkte på hosta, förkylning och feber. Mest legat och sett film. Men hon tyckte också att det var hög tid att ta ner vinter/julgardinerna (snögubbar på!) i hennes och Kirons rum och byta till nåt ljusare. ;) Helt rätt stumpan! Så det har M fått fixa ikväll medan jag jobbade. 
Godnatt, som vanligt alldeles för sent uppe, jobbar delat imorgon och borde ha krupit i säng och försökt varva ner för länge sen. Sov gott! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...