torsdag 25 februari 2016

Vab för M, enkel Blåbärskaka och ett lätt vardagsrecept!

Berättade ju att Tiril var väldigt grinig igår eftermiddag/kväll. Imorse vaknade hon upp med 38,6 i temp, så Mattias blev hemma med henne. Egentligen min tur att vabba men eftersom jag ju jobbar natt är det svårt att veta i förväg. ;) Och eftersom han själv inte är pigg får han ta morgondagens vabb också, nu jobbar jag sista natten för denna gång.
Hon har klagat på halsont, ont i ögonen, och även kräkkänsla så det är väl körtelbuken som spökar isåfall får vi hoppas.  
Hon hade ingen feber ikväll, hoppas att den håller sig borta.

Förra natten här på jobbet bakade jag en enkel kaka som man bara rör ihop i kastrullen. Går att använda olika bärsorter men för mig blev det blåbär som fanns i frysen. Jag lät dem tina litegrann före och sockrade dem lite.
Kommer baka liknande igen, hemma till familjen. =) Jag fick smaka kakan nu ikväll och den var saftig och god!  
Röra-ihop-kaka/ Blåbärskaka med choklad
100 g smör eller margarin
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 dl blåbär (men det går bra med andra bär också
3 rutor choklad
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en springform (med löstagbar kant).
Smält smöret i kastrullen och häll ner övriga ingredienser i ordningen som står. Rör ihop väl så det inte är klumpar kvar (obs behöver inte vispas!).
Häll smeten i form, strö över bären och tryck ner dem lite. Grädda i ugnen 30-40 min (beroende på bär som är olika blöta så kan det behövas lite mer gräddning, för mig blev det den längre tiden, känn med provsticka). Ta ut och riv över chokladen medan kakan är varm. Låt svalna i formen. =)



Sen ett till enkelt recept från vår veckomatsedel denna vecka, "Kött & Moslåda" som du lätt gör av överbliven köttfärssås. =)



Kött & moslåda
Köttfärssås ca 4 p
10-12 potatisar
1 ägg
salt, vitpeppar
smör ca 1 msk
1-2 dl riven ost
Skala och dela potatisen i mindre bitar. Koka som vanligt. Sätt ugnen på 225 grader.
Mosa potatisen med tex. elvisp, rör ner smöret. Tillsätt ägg och kryddor och vispa smidigt.
Lägg köttfärssåsen i en smord ugnsform. Bred över potatismoset och toppa med riven ost. Gratinera i ugnen ca. 10-15 min tills allt är genomvarmt och fått fin färg. Servera med god sallad.




1 kommentar:

solokatt76 sa...

Vabruari.. säger bara det...
Ni har då otur med sjukt även i år.
Vi verkar dock klara oss lindrigt även i år. Eddie spya va nog inte ens magsjuka. Han åt massor dan efter och mådde toppen.

Kakan ska jag prova göra. Har en vaniljvisp som står i kylen och går ut snart som man kanske kunde ha till! Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...