måndag 18 januari 2016

Virkmönster muffinsgirland!

Hej! 
Förra veckan virkade jag en liten girland att ha på vår tallrikshylla, med muffins/cupcakes. ;) 
De små muffinsen hittade jag mönster till på Bare Wunderbars blogg, och till de stora fixade jag själv till ett mönster. =) Sydde sen fast muffinsen på en lång (måttade efter tallrikshyllan) radda med luftmaskor. 
Jag använde mig av virknål 2,5. 

Skrev ner mönstret mest för min egen skull, hoppas att det inte är helt oförståeligt om nån annan vill prova. ;) 

Virkmönster stora muffins att hänga upp
Börja med bottengarnet.
Virka 11 luftmaskor
Varv 1: Vänd och virka 10 fm i lm. (10)
Varv 2: Vänd med 1 lm. 4 lm, 2 fm i samma lm, sen 5 lm. (11)
Varv 3: Vänd med 1 lm. 11 fm. (11)
Varv 4: Vänd med 1 lm. 5 fm, 2 fm i samma lm, 5 fm. (12)
Varv 5.  Vänd med 1 lm. 12 fm (12)
Varv 6: Vänd med  1 lm. 5 fm, 2 fm i samma lm, 6 lm. (13) Avsluta med sm. Fäst trådarna. 

Byt färg till vit. 
Varv 1: 2 lm, 13 fm. 
Varv 2: Vänd med 1 lm. 13 fm + 1 fm i lm-kedjan. (14)
Varv 3: Vänd med 1 lm. 2 fm i första fm på föregående varv, 12 fm, 2 fm i sista fm. (16) 
Varv 4. 2 fm tillsammans i första fm på föregående varv. 12 fm. 2 fm tills. i sista fm (14)
Varv 5. 2 fm tills, 10 fm, 2 fm tills. (12)
Varv 6. 2 fm tills, 8 fm, 2 fm tills. (10)
Avsluta med sm. Fäst trådarna. 

Bär: 4 lm i den 5:e vita fm. 1 stolpe i andra lm från nålen. 1 stolpe båda resterande lm (= 3 stolpar totalt). Avsluta med smygmaska i fasta maskan bredvid startmaskan. Fäst trådar. 



Fy vad jag sov dåligt inatt! Somnade nån gång efter 00 och sov till strax efter 3. Kunde sen inte somna om! Kroppen är fortfarande inställd på nattjobb och med förkylningen på det. Urk... 
Så efter jag lämnat barnen imorse kröp jag i säng igen och sov några timmar till. Helt groggy!
Jobbat ikväll, ont i halsen och nu ska jag krypa ner och läsa litegrann, håll tummarna att jag får sova inatt. Nu har jag ledigt tre dagar och sen jobb i helgen. Hoppas på att hinna krya på mig...

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...