onsdag 9 december 2015

Vaccinering, jultidningspremier, veckomatsedlar och korvgryta!

Hej! 
Usch vad jag sov dåligt inatt, har kommit in i en stressperiod då jag så fort jag vaknar till lite (vilket jag ofelbart gör åtminstone vid fem då Ms klocka ringer) ligger och ältar allt jag måste/borde hinna med,  får en klump i magen , och då är det kört att somna om...=( Och som ni ser är det svårt att komma i säng i tid också. Ändå är jag ledig idag...

Tiril fick sin 5-årsvaccination idag! 
Hon var så duktig, det första hon gjorde var att kavla upp ärmen när hon kom in till sköterskan. Fel arm men ändå, hon var nog nervös. Men hon satt i mitt knä och höll min hand, tittade på vaccin-nallen som var full av plåster och tjopp så hade hon fått sprutan utan att röra en min. Hon var nog förvånad själv. 
Sen fick hon ge nallen en spruta själv och sätta på plåster!! 

Vi gick på leksaksaffären sen och hon valde ut en stor fladdermus i gummi som hon fick köpa. 
Hon har haft lite ont i armen nu ikväll och kan också få lite feber.

Idag kom jultidningarna Kiron sålt, och även hans premier! Han valde som sina två startpremier en Powerbank och Discoglödlampa, och som säljpremier såklart MiP:en han siktat på från början, och vattenhögtalare som skiftar färg.

Så ikväll blev det lite Disco här, haha!! 



HÄR kan du läsa mer om MiP:en.



Här kommer veckans matsedel, ni får även förra veckans för jag hann aldrig med att sätta in den då! 
Tyvärr hann vi heller inte avboka Linas för nästa vecka, så vi får köra på det veckan innan jul. Men sen ska vi  ha ett uppehåll, känner för att bestämma lite själv igen. ;) 

MÅNDAG: Rester (Hanna kvällsjobb)
TISDAG: Spaghetti Carbonara (Linas)
ONSDAG: Värmande korvgryta med rotsaker (recept nedan)
TORSDAG: Kotlett i sambalsås, strips
FREDAG: Fläskpannkaka (H kväll)
LÖRDAG: Lax, potatis, hollandaise
SÖNDAG: Köttbullar och makaroner (H kväll) 


Korvgryta med rotsaker (kan även ta mer buljong och äta som soppa)
600 g falukorv (eller frukost/varmkorv/fläskkorv). 
10 medelstora potatisar
2 morötter
1 gul lök
6 dl vatten+1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk salt
6 korn kryddpeppar
svartpeppar
1 dl klippt persilja
Skala och skär potatisen och morötterna i bitar. Skala och skär löken i skivor. Koka upp vattnet och smula ner buljongtärningen. Lägg ner potatis, morötter, och lök i vattnet. Tillsätt salt, kryddpeppar och vitpeppar. Låt koka på svag värme under lock ca 12 min. 
Tillsätt korven, låt puttra ytterligare 5 min.
Strö över persilja vid servering. Mums! 


Förra veckans: 
MÅNDAG: Korvstroganoff och ris
TISDAG: Tomat & Mozzarellafylld kycklingfilé med pennepasta (Linas)
ONSDAG: Torsk i mild indisk kormasås (Linas)
TORSDAG: Rester (blev så kaotiskt då Tiril for in på sjukhuset så jag åt inte ens nån middag,  tur hon ätit hos kompisen)
FREDAG: Lammfärspizza (Linas)
LÖRDAG: Utemat Burger King
SÖNDAG: Rumpstek med balsamicosky & ugnsrostade rotsaker (Linas)

Vi har sett sista Modus ikväll,  det var väl på tiden?  Godnatt! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...