tisdag 24 november 2015

DIY adventsstjärna, origamistjärnor och vimplar i notpapper!

Usch, nattjobb är verkligen inte bra för hälsan. Min förkylning känns värre igen, snuvig och hes. Men nu får jag jobba inatt och sen har jag lite ledigt igen...
 
Jag har pysslat en del i helgen!
För det första har jag gjort en 3D-adventsstjärna i papper!
 
Det var inte svårt att göra en sån här stjärna, hittade how-to- här, men om ni vill kan jag skriva tutorial på svenska, säg isåfall till. Ni behöver i alla fall 6 pappersark (vanliga kopieringspapper går bra), sax, tejp och häftapparat. Och en ljusslinga om ni vill göra en lampa av den som vi. Vi tejpade ljusslingan inuti stjärnan.

Den blir ganska stor. =)


Sen har jag också gjort origamistjärnor! Testade först på vanligt kopieringspapper vilket funkar bra (klipp till det kvadratiskt först) men "snyggstjärnorna" gjorde jag i notpapper jag hittat på loppis.

 
 Instruktionsvideorna till dessa hittade jag här: http://land.se/fixat/diy/sa-gor-du-en-vacker-origamistjarna/. Lite pilligt men roligt!
 
Och sist men inte minst har jag gjort vimplar i notpapper!
Till denna behöver du kartong till mall, 5 notpapper, lim (jag använde trälim), jutesnöre eller annat lämpligt snöre, sax och löv.
Jag ritade först ut en mall i kartong som jag sen klippte 5 dubbelvikta notpapper efter. Papperen ska alltså vara vikt på mitten kant mot kant. Det är i papperens mittveck du sedan lägger snöret och limmar ihop papperssidorna så vimplarna får stadga.
Sist men inte minst limmade jag på höstlöv som legat i press nån månad sen jag fick denna idé, haha! Ibland tar det tid att komma till skott...

På vimplarnas andra sida är det bara notpapper, så tröttnar jag på löven är det bara att vända andra sidan till. ;)
 Jobbigt att det blir så dåliga bilder nu, när det är mörkt när jag lägger mig och mörkt när jag vaknar. Men håll till godo!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...