måndag 9 november 2015

Gåsmiddag och ginprovning på St.Petri Logen!

I lördags hade vi barnvakt, och följde med Mark och Christina på ginprovning och gåsmiddag på St.Petri Logen! 
Klädkod mörk kostym. ;) Inte så smickrande bild på mig men jaja....=P
 

Första gången jag varit på en ginprovning, ja nästan vilken provning som helst faktiskt! Det var såklart de lokala Hernö gin som höll i det, "the most awarded gin in Europe" om man nu är ginkännare, vilket jag inte är, hehe! Men iallafall, lärde mig iallafall känna skillnad på de olika ginsorterna, Var kul att få testa! Men be mig inte göra om det i ett nytt blindtest! 


Efter provningen blev det en lång sittning med Gåsmiddag! Vi fick inte sitta med Mark och Christina denna gång men hade ett trevligt bord ändå! 

Förrätt Svartsoppa med gåskrås (soppan är gjord på blod, och krås är i princip inälvor som hjärta och lever, och gåshals!!), äpplen och plommon, huvudrätt Gås med rostad potatis m.m. och efterrätt Skånsk Äppelkaka med vaniljsås. Första gången jag provar både Svartsoppa och gås! Svartsoppan var faktiskt mycket godare än det låter, men ganska mäktigt speciellt för en förrätt. Lite som flytande blodpudding fast kryddigare. Gåsbröstet (?) var hur gott som helst! Haha nu är man några erfarenheter rikare!! 

Vi hade jättetrevligt, (provningen började 18.00 och middagen 19.30) kring 00 for vi hem till Mark och Christina och satt och lyssnade på musik och pratade nån timme. Skönt att det inte blev så himla sent, då är man inte lika trött dagen efter heller. ;) Börjar man bli gammal eller?! Haha!  

2 kommentarer:

Anonym sa...

wow, vilken härlig provning och meny =). så man blir avundsjuk, bortsett från förrätten. gillar inte blodpudding. men gin älskar jag! fina ni såg ut och vilken fin lokal ni var i. lyxigt!!!

solokatt76 sa...

Gåsamiddag har jag aldrig provat. Vi har skånska vänner som påstår att det är gott. Spännande. . Skulle gärna testa!
Gin däremot kan nån annan gärna få dricka ist för mig. Har liiite svårt för enbärssmaken.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...