onsdag 16 september 2015

Snabblagad köttfärssoppa med tacossmak, veckomatsedel v.38 och tröttmössa.

Hej!
Usch vad jag varit trött de senaste dagarna! Ont i hals och huvud, och frusen, sovit dåligt. Men har ändå hållit mig fullt sysselsatt, har så mycket att göra här i hemmet och det känns som en tornado gått fram här ibland med alla "projekt". 
Mest har jag målat och målat. Måste få vissa saker klara nu!! 

Här är sent omsider vår matsedel för v. 38. =) 
MÅNDAG: Korv med bröd (jag kvällsjobb)
TIS: Oreganokryddad korvstroganoff med ris (Linas matkasse)
ONS: Snabblagad köttfärssoppa med tacosmak (recept nedan!)
TORS: Pytt i panna och ägg
FRE: Pasta ur frysen (jag kvällsjobb)
LÖR: Laxsida och potatis
SÖN: Ms pannkakor (jag kvällsjobb)
SNABBLAGAD KÖTTFÄRSSOPPA MED TACOSMAK
400 g  köttfärs
4-5 st  potatisar (ca 400 g)
2 st  morötter (ca 200 g)
matfett till stekning
8 dl  vatten
3 msk  kalvfond eller 2 buljongtärningar
1 st  förpackning krossade tomater (500 g)
2 msk  tomatpuré
1 påse  tacokrydda (40 g)
Skala och dela potatis och morötter i bitar. 
Hetta upp en gryta med smör och fräs köttfärs. Rör hela tiden så att det inte bränner fast. 
Tillsätt potatis och morötter och fräs ytterligare 3–4 minuter. 
Häll på vatten, kalvfond, krossade tomater, tomatpuré och tacokrydda.  
Koka upp och låt soppan sjuda i 10-15 minuter, eller tills potatis och morötter är klara. 
Servera med en klick matyoghurt och ett bröd. 
Jättegott, jag kommer att laga den fler gånger! 
Jag hittade receptet här.

Ikväll har jag bakat Äppellimpa så nu har jag och Mattias ätit nybakt bröd (receptet på det kommer såklart snart) och druckit te, sitter med varsin dator.  Men sängen kallar verkligen på mig nu! Ska försöka ha ork att greja imorgon också, i helgen blir det jobb! 
 Godnatt och sov gott! 


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...