söndag 6 september 2015

Rabarbersirap till tex. drinkar, bakverk och desserter!


I sommar har vi haft så mycket rabarber att vi inte hunnit ta reda på allt.
 Men vi testade iallafall Rabarbersirap som jag hittat recept till i en Allers-tidning. =) En hit och vi kommer göra det fler gånger!
Denna sirap kan användas tex. som saft och spädas med vatten, eller till drinkar och späda med kolsyrat vatten/läsk.
Man kan baka med den eller tex. använda till dessert som ringla över glass.
Rabarbersirap
1 sats ger ca 7 dl om du pressar noga.

500 g rabarber
2 citroner
5 dl socker
(Vid längre tids förvaring tillsätt konserveringsmedel)
Skär rabarbern i bitar och lägg i en kastrull.
Tvätta citronerna väl och skala ner det yttersta gula av skalet i kastrullen. Pressa ner saften.
Tillsätt till sist sockret.
Värm upp blandningen under omrörning till sockret smält. Sjud sen 5-10 min till rabarberbitarna mjuknat.
Häll upp lite i taget i finmaskig sil och passera ordentligt med baksidan av en sked. Häll sen upp på flaskor/burk och förslut väl. Förvara mörkt och kallt.

Vi testade i drinkar, runt 1-2 msk räcker, mycket sött om du tar till läsk.
 
På glass, mums!
 
Och sist men inte minst så bakade jag med det. Receptet på kakan har jag lagt ut här. =) (klicka)
 
 
Nu har det kommit mer rabarber så jag tror vi kan skörda en gång till som det verkar...;) Kan nog bli en ny laddning sirap. =D

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...