måndag 21 september 2015

Krusbärsmarmelad med whisky.

För nån vecka sen provade jag och Mattias ju att koka Krusbärsmarmelad med whisky, och jag måste säga att den blev supergod! Inte sur som jag lite väntat mig utan lagom söt! Vi kokade på mina föräldrars röda krusbär. Receptet hittade jag här men delar vidare. ;) 
KRUSBÄRSMARMELAD MED WHISKY (för mig blev det 4 ganska små burkar)
1 kg krusbär (det gör inget om de inte är mogna)
1 kg syltningssocker
1 msk vaniljsocker, helst äkta
4 msk whisky
Rensa, snoppa och skölj krusbären. Kör dem grovt i mixer.
Rör ihop krusbärsröran med sockret och koka upp på hög värme. Koka sen på samma höga värme i 4 minuter. Ta sen av plattan och skumma om det behövs. Rör ner whiskyn och vaniljsockret.
Häll upp ända till kanten i heta burkar och sätt på det likaledes heta locket meddetsamma.  (Jag lät mina väl diskade stå i ugnen på 100 grader 10-15 min före, hanterade sen med grytvante. ;))
Vänd burkarna upp och ner så blir det vakuum och håller lite bättre innan öppning. =) 
Kyl ner så fort det går.


Om några veckor får vi se om Krusbärs-och-äppelvinet vi har på jäsning nu blir en hit eller ej, isåfall delar jag det receptet också. ;) 

1 kommentar:

solokatt76 sa...

Åhh det lät gott!! Jag älskar att vara gravid men jisses vad svårt det är att inte få äta alla ostar. Tänker mig den där krusbärsmarmeladen på en bit brie *drägglar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...