tisdag 22 september 2015

Krämig pastagratäng á la skåprensning, veckomatsedel v.39, mer tur och återbrukad kakburk!

O ajajaj, jag har lyckats göra illa ryggen igen! Hände i helgen på jobbet, väntar på att ska ge med sig nån gång men är helt sned. =((( 
Idag har jag varit ledig, försökt ta det lugnt men det är mycket att göra med ditt och datt... 
Av nån anledning hade vi lyckats avboka Linas Matkasse denna vecka så fick hitta på lite själv, hade inte funderat så mycket över det utan var beredd på Linas. Jaja, det blir ju ganska bra ändå detta, och lagar inte mycket av maten själv (skönt då ryggen är som den är)! =)

MÅN: Hamburgare med bröd (Hanna jobbar kväll)
TIS: Krämig pastagratäng med kassler, broccoli och färskost (recept nedan!)
ONS: Köttsoppa från mina föräldrar (hade planerat annat men de ringde ikväll och erbjöd. Tack!! =DD)
TORS: Fryspizza (H jobbar kväll)
FRE: Köttfärslimpa, potatis och brunsås
LÖR: Middag St Petri logen
SÖN: Hämtmat
Idag blev det denna, vi hade flera slattar i skåpet, lite köttbullar, lite kassler, lite olika makaroner, lite färskost, lite grädde m.m. så blev det detta ;)) Hade lite sting så Tiril tog lite extra matyoghurt till sin portion. 

 KRÄMIG PASTAGRATÄNG MED KASSLER, BROCCOLI OCH FÄRSKOST (SKÅPRENSARE) 8 p 
6-8 p pasta
200 g broccoli
2 dl ärtor (jag använde frysta)
100 g kassler
200 g köttbullar
100 g bacon
50 g färskost Crème Bonjour Vitlök
50 g färskost Crème Bonjour Gräslök
2 dl matyoghurt
1 dl sweet chilisås
1 dl grädde
1 tsk torkad vitlök (finns i kryddburk)
1 tsk paprikapulver
1 tsk chilipeppar
1 tsk Santa Maria Green Harissa 
Salt, peppar
80 g Grana Padano-ost (likt Parmesan)
Koka pastan klar enligt tiden på förpackningen, låt sen rinna av. Koka broccoli och ärtor (eller tillaga ärtorna i micro enligt förpackning, funkar också). Låt rinna av. 
Sätt ugnen på 250 grader. 
Strimla kassler, dela köttbullar i halvor. Strimla baconet, stek det knaprigt. Lägg baconet på hushållspapper att rinna av en stund medan du steker köttbullarna och kasslern. Blanda ner baconet i köttfräset sen.
Blanda matyoghurt, grädde, färskostar, sweet chilisås och kryddor i en bunke. Smaka av med salt och peppar. 
Lägg makaronerna i smord ugnsform (min är ca 20x30 cm), blanda ner köttfräset. Bred över oströran. Avsluta med att riva över Grana Padano-osten över hela gratängen. 
Låt gratinera 10-15 min till fin färg! Mums! 

Minns ni att jag vann 500 krs presentkort på Slöjddetaljer härom veckan, och nån dag före det fem biljetter till Drakborgen? Nu har turen varit framme igen, jag vann 500 kr på Panduro Hobby! Herregud vilket turstråk, men nu lär jag väl inte vinna på några år sen. 

Och på tal om pyssel är här mitt senaste (förutom målning då), jag ville ha en finare förvaring till kattens torrfoder. Tog en vanlig burk för småskorpor och sprayade vit, dekorerade sen med dekorplast och griffelfärg. Skrev med griffelpenna och sprayade sen lite lätt med spraylack. ;) Inuti burken har jag maten i en plastpåse, känns lite fräschare. =) Nu får kattmaten stå framme utan att skämmas! 
Imorgon är det APT-möte på jobbet och jag hoppas att ryggen ska kännas bättre, pallar inte detta! 

1 kommentar:

Cattis sa...

Men vilket flyt med vinster, Grattis! Hoppas ryggen blir bättre snart, det är verkligen inte kul när ryggen strejkar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...