tisdag 9 juni 2015

Några recept och veckomatsedeln v. 24!

Hej på er!
 
Ja efter inatt är det 5 arbetspass kvar att jobba! Jag har kikat lite på semesternöjen, är så mycket som händer i sommar ändå så har tänkt hålla oss hemmavid eller i stugan mest annars, men en liten tripp för barnen vill vi nog hinna med.
 
Här blir det ett samlingsinlägg för några recept jag gillar från Linas matkasse hittills. Sånt jag vill laga igen. ;)
Red Rub Chicken och Morotsslaw
Rub: 2 msk paprikapulver
2 msk socker
2 tsk salt
1 1/2 tsk spiskummin
2 krm mald ingefära
2 vitlöksklyftor pressade
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla ingredienser i en tallrik. Lägg ca. 1 kg kycklingben i en ugnsform och gnid in 1 msk olja. Rulla kycklingbenen i ruben. Lägg dem i ugnsformen och tillaga nere i ugnen 25-30 min tills genomstekt.
Morotsslaw
250 g morötter
2 dl matyoghurt
1 vitlöksklyfta (liten, pressad)
1 tsk  honung
1/2 tsk salt
Skala och grovriv morötterna, blanda med yoghurt, vitlök, honung och salt. Servera till kycklingen, potatisklyftor och grönsaker.

Citronpiffig sås till schnitzel
2 msk smör
1 1/2 dl vetemjöl
3 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1/2 kycklingbuljongtärning
1 citron
1/2 kruka oregano
salt
Smält smör. Pudra över mjöl. Vispa ner mjölk, lite i taget, grädde och buljongtärning. Låt puttra 2-3 min. Dra såsen från värmen. Rör ner finrivet citronskal och blad från oreganon. Smaka av med salt, servera till tex. fläskschnitzel och potatis. Mums!

Krämig masalapanna
1/2 gul lök
Matfett
2 msk tomatpuré
2 tsk spiskummin (jag tyckte det var lite mycket så kanske 1,5 räcker)
1 1/2 tsk garam Masala
600 g fransyska
3/4 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 msk vetemjöl
3 1/2 dl mjölk
1 dl grädde
1 msk honung
oregano
cashewnötter
Ananas i bitar (burkananas funkar utmärkt)
Finhacka löken. Fräs i lite matfett. Tillsätt tomatpuré, spiskummin, garam Masala, tärnad fransyska, salt och peppar. Fräs någon minut.
Pudra över mjöl, rör ner mjölk, grädde och honung. Puttra 3-4 min.
Servera grytan med kokt ris, ananas (en liten prick över i) grönsaker och strö över oregano och cashewnötter.

Turkey Burgers och hamburgerdressing
500 g kalkonfärs
1 msk dijonsenap
1 tsk honung
3/4 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 dl ströbröd
Blanda alla ingredienser i en bunke, forma till 4 burgare, platta till bra. Stek runt 5 min per sida till genomstekta.
Hamburgerdressing:
2 dl matyoghurt
1 vitlöksklyfta pressad
1 tsk dijonsenap
2 msk tomatpuré
1 tsk honung
2 krm salt
Rör ihop alla ingredienser och låt gotta till sig lite innan servering.


God potatisgratäng
1 kg potatis
1 bananschalottenlök
1 dl vispgrädde
4 dl mjölk
1 vitlöksklyfta pressad
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 dl ströbröd
Sätt ugnen på 250 grader. Skala och skiva potatis. Finhacka lök.
Lägg ner potatis, lök, grädde, mjölk, vitlök, salt och peppar i en stor kastrull. Koka upp och låt koka 2-3 min. Häll över det i en ugnsform, strö över ströbröd och tillaga mitt i ugnen ca 20 min till potatisen är mjuk.


Här är vår veckomatsedel för v. 24. Lite efterlängtad mat för barnen, som lax, köttbullar och kycklingsallad. ;)

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...