fredag 6 mars 2015

De senaste dagarna och ett gott köttfärsrecept!

Här händer det inte så mycket, ganska så lugnt och skönt med lite fix här hemma från Ms sida och jag har märkt klart kläderna till bytardagen. I onsdags var jag ner på VC och lämnade prov, snabbt gjort, sen var M ner till tandläkaren. Han ska tillbaka om ett år. Fy vad dyrt det är, svider verkligen i plånboken!!! 

Igår hade jag RUS-samtal (Resultat-och-Utvecklingssamtal) med chefen. Nervöst, tycker inte om såna situationer, men skönt när det är gjort! 
Till kvällen lagade jag köttfärssoppa med potatis till middag, och M fixade vitlöksbruschetta. Fyy vad gott! Hittade grundreceptet på Icakuriren.se. =) 

Köttfärssoppa med potatis
300-400 g köttfärs
smör eller margarin
2 stora grovt tärnade gula lökar
4-6 hackade vitlöksklyftor
4 (ca 600 g) tärnade potatisar
4 (ca 300 g) tärnade morötter
2 tsk paprikapulver
2 msk tomatpuré
1 tsk strösocker
1 liter vatten
2-3 buljongtärningar
Kryddor efter smak, jag tog salt, basilika, cayenne och vitpeppar. =) 
Gör så här
Bryn köttfärsen. Ta upp den. Bryn löksorter och rotsaker. Rör i paprikapulver, tomatpuré och socker. Häll på vatten och tillsätt buljongtärningarna. Låt koka 5-10 minuter. Rör ner färsen och låt allt småputtra ytterligare 10 minuter. Smaka av med mera kryddor och kanske lite smakstark chilisås om så önskas. Mums! 


Till efterrätt (för en gångs skull) tog vi jordgubbar, riktigt goda de flesta, och lite vaniljglass. Torsdagslyx!

Torsdagskvällen innehöll också lite fotmassage (jag ÄÄÄÄLSKAR´T!!)

... och en ganska sevärd rysare, "The Pyramid". =) 


Imorse åt jag och M frukost i uterummet för första gången i år! Det har varit riktigt varmt i solen hela dagen, så vi har mest varit där ute och njutit,  och barnen har varit ute och lekt. Jag har suttit och läst och virkat, så skönt att jag märkt klart allt till bytardagen! 


Det blev t.o.m. årspremiär för middag i uterummet! Vi grillade lite fläskkotletter och krämade på med infravärme.  Nice nu får våren gärna komma med full fart!

Ikväll har vi också äntligen sett "The Hunger games-Mockingjay part 1", vi har väntat på lite bättre kvalitet. Den var verkligen spännande, som boken! Nu vill man bara se nästa på en gång!  

Jag ville också bara visa min tröstshopping på facebook senaste veckan, haha det blir dyrt att vara hemma, fast allt är ju typ"second hand"! =) Lite tyg till mig, tre mönster till mig, flertal olika virknålar och så garner till små projekt.


1 kommentar:

solokatt76 sa...

Härligt att du har kunnat få ta det lite lugnt och haft det mysigt. Det behövde du nog!! Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...