tisdag 13 januari 2015

Köttfärssås utan lök och utan tomatkross. ;)

Eftersom vi varit sjuka (jag är fortfarande inte pigg, hade feber igår kväll så det blev tidigt i säng...=( ) så blev det ingen veckohandling i helgen, har heller inte planerat nån veckomatsedel. Vi tar nog en "frystömmarvecka" då vi har mycket färdiglagat i frysen. 
Igår när jag kikade igenom vad vi hade hemma för att komma på nåt att äta så föll valet på en påse köttfärs. Vi hade ingen tomatkross och ingen lök men jag blev ändå sugen på min favoritmat, spaghetti och köttfärssås. Så blev det! Ganska tomatig iallafall och gräddig, och riktigt god! Lite av varje som det brukar bli, vad som fanns hemma. 
Skrev ner ingredienserna som jag ofta gör när jag improviserar, för att sen kunna skriva recept här. ;) 

KÖTTFÄRSSÅS UTAN LÖK (OCH TOMATKROSS)
500 g köttfärs
1,5 paprika
2 morötter
150 g svamp
150 g majs
1 dl tomatpuré
1 dl ketchup (jepp, brukar INTE använda det i köttfärssås men nöden har ingen lag. ;))
3 msk chilisås
1 msk kalvfond
Salt, peppar, paprikapulver, chilipulver, Basilika, Green Harissa-krydda (Santa Maria)
2 msk sweet chilisås
3 dl matlagningsgrädde 
1 dl vatten
1 vitlöksklyfta
(ev. 2 msk mjöl)
Fräs köttfärsen och hacka under tiden med stekspaden så den blir "klumpfri". 
Skala och finriv morötterna, grovhacka paprikan. Lägg ner båda i färsen. Häll i majs och svamp. Krydda efter smak med de kryddor jag skrivit eller vad ni själv känner. ;) Tillsätt tomatpuré, ketchup, chilisås, kalvfond och sweet chili-sås. 
Om ni vill reda av såsen om grädden är av det tunnare slaget så strö över 2 msk mjöl över färsen, rör om och tillsätt sen vatten och grädde. (Vi använder Milda Mat Extra lätt & fyllig 4 %, den håller sig alltid krämig vid kokning och ger god smak. Så, lite reklam också. ) 
Sist men inte minst, krossa i vitlöksklyftan. Låt puttra runt 20 min. Smaka av med salt och peppar, servera till pasta. Mums! 


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...