måndag 8 december 2014

Veckans planer, veckomatsedel. v. 50 och två goda recept!


Hej på er! Så var man igång med nattveckor igen då...! Då brukar tiden bara rinna iväg och sen är det jul. =)
 Denna vecka har jag min 52,5-timmes vecka, men jag hoppas också hinna med lite annat ändå. Först måste jag kolla så att Tirils Luciaklänning fortfarande passar ovanpå overallen vilket den borde göra, köpte en lite större storlek och la upp, men jag kanske måste lägga ner den igen iallafall. Hon har Luciatåg på fredagmorgon.
Och så vill jag sy det jag hinner på någon julklapp till Kiron, han fick ju bara kallingar i födelsedagspresent sytt av mig, så nu har jag nåt lite större på gång. Förstår dock inte hur jag hann sy så mycket förut...
Och till sist vill jag hinna med att göra åtminstonde en sorts julgodis, blir nåt snabbt. ;)

På tal om goda saker så kommer här två recept på mat vi åt i helgen. Först ett recept jag hittade hos Coop... 
 

Helstekt fläskytterfilé med kantarellsås och rosépeppar

600 g fläskytterfilé
1 msk hel rosépeppar
1 msk svartpeppar
1 msk flingsalt
1 msk olja
Kantarellsås:
400 g kantareller (vi använde trattkantareller som mina föräldrar plockat. =))
2 msk smör
1 dl vatten
3 dl grädde
1 tsk soja
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1 msk hel rosépeppar
Sätt ugnen på 200 grader. Putsa köttet om det behövs och krydda köttet runt om med rosépeppar, svartpeppar och flingsalt. Stek i en het panna med lite olja i tills köttet fått en fin stekyta runt om hela.
Låt stå i ugnen cirka 20 minuter till en innetemperatur på 67 grader. Skiva ganska tunt när den fått vila en stund.
Sås: Stek svampen i smör tills all vätska försvunnit och svampen börjar få lite fin färg. Slå på vatten, grädde och soja. Smaka av med kryddorna. Låt småputtra 5 minuter. Späd eventuellt med vatten om det behövs.
Vi åt med ugnsrostad potatis, morötter och lök, och sallad. Mmmm!

Sen Kycklingsoppan vi bjöd mina föräldrar på igår. I rushen hann jag inte fota den men ni får ta mina ord på att den var jättegod, den kommer bli en stammis på min sopp-repertoar!! Receptet hittade jag hos Arla.

Snabb Kycklingssoppa med nudlar
250 g kycklingfiléer
2 st paprikor
1 st purjolök
Matfett
8 dl vatten
2 st hönsbuljongtärningar
50 g äggnudlar
1 krm cayennepeppar
salt
Till servering: Matyoghurt
Skär kycklingfiléerna i små bitar. Kärna ur paprikorna. Strimla paprika och purjolök. Fräs allt i smör i en stor kastrull. Häll på vattnet och lägg i buljongtärningar. Låt soppan koka upp. Bryt ev nudlarna och lägg i dem. Låt soppan koka 3-5 min. Smaka av med cayennepeppar och ev salt. Servera soppan genast med en klick matyoghurt och ett gott bröd.
Sist men inte minst veckans matsedel!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...