tisdag 16 december 2014

Två vardagsrecept och veckomatsedel v. 51.

Tjohej som vanligt går de lediga dagarna alldeles för fort! Idag har jag grejat lite mer julgodis, trillingnöt och misslyckad Hasselnötsfudge... Frusit hela dagen så till kvällen satt det bra med först soppa till middag och sen en kopp te till förra veckans "Jul med Ernst" ... Slog också in en alla Kirons klappar så nu är det mest Tirils kvar att slå in (+de vi inte köpt än ;))

Tänkte dela med mig av två enkla recept från veckans matsedel. 
Igår åt vi grillad kyckling (passade på att köpa på Ica när de hade billigt ;)) med ris, grönsaker och currysås. Och currysåsen är det första receptet. =) Receptet finns i min stora tjocka kokbok jag fick innan jag flyttade hemifrån, "Hemmets Kokbok" .
 Currysås med äpple:
1 msk matfett
2 tsk curry
1 riven äppelklyfta
1 tsk finhackad lök
2 msk vetemjöl
4 dl höns eller grönsaksbuljong
(3 msk grädde)
salt & vit-eller svartpeppar
Smält fett på svag värme med curryn. Tillsätt äpple och lök. 
Dra kastrullen från värmen och strö över mjölet. Rör om och tillsätt all vätska på en gång om den är kall eller ljummen. Är vätskan varm späder man i omgångar under omrörning ochg låten såsen koka upp mellan varje spädning. 
Koka 3-5 min. 
Tillsätt ev. grädde och smaka av med salt och vit-eller svartpeppar. 

Och idag åt vi då Korvsoppa med rotsaker. =) 
Korvsoppa med rotsaker (jag lagade extra så det finns till lunch)
600 g falukorv (eller frukost/varmkorv/fläskkorv). 
8 medelstora potatisar
3 morötter
1 kålrot
1 gul lök
8 dl vatten+2 ljusa buljongtärningar (jag tog grönsaks och höns)
1 tsk salt
1/2 krm kryddpeppar
1/2 krm Vitpeppar
1 dl klippt persilja
Skala och skär potatisen, morötterna och kålroten i bitar. Skala och skär löken i klyftor. Koka upp 8 dl och smula ner buljongtärningarna. Lägg ner potatis, morötter, kålrot och lök i vattnet. Tillsätt salt, kryddpeppar och vitpeppar. Låt koka på svag värme under lock ca 12 min. 
Tillsätt korven, låt puttra ytterligare 5 min.
Strö över persilja vid servering. Mums! 

Och här är veckans matsedel! Kiron var sugen på julmat så vi satte in en liten tjuvstart på några av julens godsaker, inte så mycket. Sen var fläskkarrén billig förra veckan så jag köpte hem och frös in, tänker fixa Pulled Pork i helgen. Ja, ni ser ju hoppas jag. ;) 
Godnatt och sov så gott! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...