tisdag 21 oktober 2014

Recept Lasagnette & Fisk i ugn med paprika, besök och Veckomatsedel v. 43!

Hej! Börjar med att dela med mig av de två recept jag joxat till de två senaste dagarna.
 
 Lasagnette med färs:
Ugn 200 grader
Ca, 400-500 g lasagnettepasta okokt
400-500 g färs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 morötter
400 g tomatkross
1 köttbuljongtärning
3 dl vatten
2 msk chilisås
Cayennepeppar, Spiskummin, Basilika, Salt & Peppar
1/2 tsk sambal oelek
Ostsås: 
2 msk smör
2-3 msk vetemjöl
2,5 dl matlagningsgrädde+3,5 dl mjölk
Salt & peppar
3 dl riven, lagrad ost + 1 dl att strö över gratängen. 
GÖR SÅHÄR : 
Bryn färsen i stekgryta. Hacka lök och riv morötterna, tillsätt det i färsen och stek någon  minut till. Pressa i vitlöksklyftan, häll i chilisås och krydda efter smak. Häll i tomatkross, vatten, buljongtärning och Sambal oelek. Jag var lite försiktig med kryddandet eftersom barnen är rätt känsliga. ;) 
Smält smöret till ostsåsen i en kastrull. Ta kastrullen från plattan och vispa ner mjölet. Tillsätt gräddmjölken lite i taget och ställ tillbaka på plattan. Vispa hela tiden tills såsen tjocknar lite. Krydda med salt och peppar. Sjud på låg värme ca 5-6 min. Rör om då och då. 
Varva pasta, ostsås, köttfärsås i ugnsform, jag såg till att lagren blandade sig bra så pastan inte blir "torr". Översta lagret ska vara lite pasta och ostsås. Toppa sen med 1 dl riven ost! In i ugnen ca 35 min till pastan är tillagad. Servera med sallad. 

 
 Fisk i ugn med grädde och paprika
200 grader ugn
500 g vitfisk, jag hade torsk i block
1 stor paprika
(Ev. 10 oliver)
Ca 100 g färskost med gräslökssmak (tex. Créme Bonjour)
Citronpeppar, salt, Paprikapulver
2,5 dl matlagningsgrädde
Skiva halva paprikan, hacka resten rätt fin. Lägg paprikaskivorna i botten på smord ugnsform. Lägg sen över fisken, krydda! Blanda den hackade paprikan med färskosten. Om du vill ha oliver med hacka den också och blanda i färskosten. Bred detta över fiskblocken. Jag gjorde två med bara paprika och två med oliver också. Häll sen över grädden. 
Ställ i ugnen ca 20 min till fisken är klar. Jag serverade till potatismos (hade ingen potatis hemma =() Vi tyckte att varianten med bara paprika blev godast, men det är ju en smaksak. ;) 


Idag fick vi på eftermiddagen besök av min bror, hans fästmö Kikki och deras Robin, de kom för att gratta Kiron! Han fick en radiostyrd bil av dem. =) (Lånat några bilder som Kikki tagit också ;))



Kusinerna busade järnet efter fikat (sockerkick!?)



och Tiril visade upp sina danstalanger. ;) 

Klicka på filmen för att se prima ballerinan! 


Avslutar med veckans matsedel! 


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...