tisdag 28 oktober 2014

Helsingforskryssning med "nya " M/S Silja Symphony!

Hej! Undrar ni var jag tagit vägen?? ;)
Jo, det var i helgen som vi for på Helsingforskryssningen, lördag t.o.m. måndag! =)

Lördag:
Som vanligt åkte vi buss ner, tog runt 7 timmar... Barnen var jätteduktiga ändå! Men superskönt när vi äntligen var framme. Ombordstigning på M/S Silja Symphony!

Silja Symphony är alldeles nyss uppfräschad med två nya restauranger, renoverat badstället Sunflower Oasis Spa, fler och större affärer, större lekrum med mer! =) Eftersom det var denna båt vi åkte sist med barnen så la vi också direkt märke till förändringarna. Lekrummet var nerflyttat två våningar, på gott och ont. ;)

När vi fräschat till oss och kikat runt litegrann var det dax för middag i buffén, tidig sittning.

Båda dagarna hade vi beställt buffé, gratis för Tiril och billigare för Kiron. Den var sådär, en del riktigt gott men mycket nja. Stort plus att de ännu har dryck som ingår i priset, till skillnad från Tallinn-båtarna.  Jag gillade sushin bäst, och efterrätterna var smarriga! Och bilden nere till höger är frukostbuffén, den var jättegod!

Barnen åt lite sådär halvdåligt denna första dag, men glassen älskades! De fick ritsaker av servicepersonalen, så vi kunde äta klart i lugn och ro. =)

Sen blev det lite taxfreeshopping och efter det barndisco och ungdomsshow (missade barnshowen)  i Atlantis Palace.

Första kvällen var det Harry Säl som var barnfiguren. ;)

Haha en liten film. ;) Funkar ljudet?

En liten tripp till lekrummet...blev några turer dit under resan. M gillade det också, som synes!
 Sen blev det natti natti, allihop var jättetrötta. Barnen somnade kring 22-tiden kanske, vi kring 23.30. Och med tidsomställningen sommartid vintertid förlorade vi heller inte den vanliga timmen Finlandstid heller, hehe.

Söndag:
Sov väl sådär, det var ganska gungigt att ligga i kojerna och svaja, var ju som lite blåsväder i helgen, men annars kände man inte av det nämnvärt. Tiril stackaren ramlade ur kojen två gånger, haha, men det tror jag inte var pga. gungningarna utan den ungen ligger på tvärsan över sängen hit och dit jämt!

Vi hade bestämt oss för att ta det lugnt dagen färjan var i Finland, vi gick faktiskt inte ens i land, hade inget särskilt i åtanke den dagen förutom bad... Vi vilade i hytten nån timme innan vi åt lunch, superskönt. Vi hade valt insideshytt, är mysigt med utsikt över gågatan.

Efter lunch (på Sushi & Co. som var enda öppna lunchsstället, funkade väl inte så bra för barnen) blev det bad i Sunflower Oasis! Mysigt, högst upp på båten med utsikt över Helsingfors.

Upptäckte att Kiron älskar att bubbla, han låg i hur länge som helst!

Och sedan blev det att fixa oss i ordning igen, båten gick tillbaka vid 17.

Vi kikade runt lite innan buffémiddagen. Stod i aktern (vår hytt låg nästan allra längst bak) när båten lämnade Helsingfors.

Middag! Buffén var litegrann varierad motför lördagen, och vi hittade en liten godisbuffé också! Mest glada blev vi över att upptäcka lax och potatis så Kiron åt hela två portioner av det, yay!

Mer taxfree och sen barnshow och disco med Mumintrollet och Lilla My denna gång!

Tiril vågade sig fram för att krama Mumin. Tror jag lyckades fånga kramen precis här!

Lite spel, mer musik (såg lite på showen igen), strosande och sen var vi trötta barn och vuxna. Så barnen var i säng kring 22 igen, och vi såg lite film. Var ganska mycket drag senare på kvällarna tror jag som det lät utanför hytterna ibland, så det var skönt att lägga sig tidigt med barnen. Vi åt kvällsmat båda kvällarna på Mundo, de har nattöppet.

Sov sämre denna natt, tror det gungade mer. Men fick iallafall sova länge eftersom vi somnade i tid. ;)
På morgonen åt vi frukost medan vi for genom Stockholms skärgård, och jag kan rapportera att inga mystiska ubåtar syntes till. ;) Här dock en Vikingline-båt!

Sen blev det bussturen hem igen! Barnen var lika duktiga denna gång om inte ännu duktigare.. Vi kom hem till Härnösand kring 18 igår måndag.

Vi handlade inte sådär jättemycket på båten, barnen fick varsin peng av mormor och morfar som de köpte varsin leksak för, de fick varsitt godispaket av oss, vi köpte några presenter/klappar vi inte kan visa, en låda OriGINal (typ som cider/alkoläsk) och så detta. Mest glad över Blossaglöggen, var faktiskt längesen jag smakade nåt av "års-glöggerna". Brukar inte bry mig om den hetsen men nu när den fanns att köpa till bra pris på färjan så. ;) Lavendelsmak.
Vi har haft en jättemysig resa, och det kommer definitivt bli fler!
Om det mot förmodan är nån som läser som aldrig har åkt Silja Symphony men som är sugen, hoppas jag att ni nu har fått lite tips. ;) Vill ni se mer bilder från Promenade-hytt kan ni kika på detta inlägg, jag glömde fota mer nu.

Kiron har höstlov denna vecka så vi har sett till att båda barnen kan vara lediga och hemma. Jag har jobbat ikväll och ska jobba imorgon kväll och tanken var att M bara skulle kunna ta lite arbetstidsförkortning och komma hem lite tidigare för att lösa av mig, men nu blev det schemamöte imorgon några timmar innan jag börjar så han måste komma hem efter halvdag imorgon. Och på torsdag har jag tagit kompledigt, ledig fredag. =)