tisdag 9 september 2014

Fylld Kyckling allt-i-ett-lergryta!

Denna goda rätt åt vi igår! Som ofta vanligt hade jag nån hum om vad jag ville äta, kikade runt på lite recept och gjorde lite ihopblandat eget. ;) 

FYLLD KYCKLING ALLT-I-ETT-LERGRYTA
1 hel kyckling ca 1 kg
Fyllning: 
1/2 äpple
ca. 3-4 cm morot (stor)
1/3 rödlök
2 vita brödskivor
1 tsk soja
1 tsk citronsaft
1 tsk curry
Pensling:
Lite soja
Lite olja
Salt och Peppar
Tillbehör: ca 10 små potatisar
2 äpplen
Resten av den röda löken. 
Resten av moroten. ;) 
Lite dill
1 dl vatten
1 msk olja
Lägg lergrytan i blöt i kallt vatten minst 1/2 timme. Den ska sen sättas in i kall ugn så starta inte ugnen än! 
Hacka äpple, morot, rödlök och brödskivor till fyllningen. Blanda med soja, citronsaft och curry och fyll kycklingen med blandningen. Bind ihop benen eller sätt igen hålet med tandpetare. 
Blanda soja och olja och pensla kycklingen runtom. Salta och peppra. Lägg kycklingen i grytan. 
Dela i lagom (runt 2-3 cm diameter) bitar äpple, potatis, resterande morot och lök, lägg allt runt kycklingen. Smaksätt med dill.  Jag var rädd att det skulle bli torrt så jag hällde över 1 msk olja och 1 dl vatten, och det blev saftigt och gott. 
Ställ i nedre delen av ugnen, 250 grader, ca 1 1/2 timme. Grytan sköter sig själv! Avnjut! =) 
 Jag gjorde igår också 3-veckorssallad som jag ju lagt ut recept på tidigare, men för de som inte läste då, varsågod. ;) 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...