tisdag 6 maj 2014

Vabb-pyssel! Decoupage, mössor och återbruka en T-shirt!

En fördel med vabb kan vara att man får en del oplanerad tid över, förutom att just vara med barnet då. ;) 
Idag har jag ju egentligen inte vabbat eftersom både jag och Tiril var lediga enligt schemat iallafall, men lite pyssel både igår och idag blev det, även om vi mest sett TV och läst.  Det första är sånt som just lackats klart, har tagit mig tid att göra klart, för mig blir det lätt så att mycket ligger halvklart flera månader tyvärr. ;) 
Iallafall, lite nya prydnader till tallrikshyllan! 

En brun bricka och ett trähjärta, båda från Erikshjälpen...

 ...som jag spraylackade vita och prydde med servett-decoupage! 


Kan man räkna detta som pyssel, haha? Tiril ville iallafall ha en fläta utefter huvudet idag, kul eftersom hon sällan vill sätta upp håret. Jag behöver öva!  

Igår sydde jag klart 4 mössor varav 3 var till mig och barnen. 


Sist tänkte jag dela med mig av två tips på kul och enkelt återbruk av en och samma T-shirt, och få en scarf och ett armband. =) 
Först, en infinityscarf, ingen sömnad behövs! En sån här scarf finns det otal olika varianter på, men såhär blev min. Finns ju roligare T-shirts att använda än en plain vit Bingolotto, men jag testar mig fram. 
1. Klipp av nederkanten av T-shirten, under ärmarna. 
2. Klipp bort fållen i nederkant. 
3. Vik T-shirten dubbel längs bredden, inte helt kant i kant utan lämna ca. 3 cm. (Anledningen till att vika är för att lättare kunna klippa sen, men det är inte absolut nödvändigt!)
4. Klipp sen remsor hela vägen längs bredden, men lämna en av kanterna oklippta så remsorna ännu sitter ihop. 
5. Sträck i alla remsor så de krullar sig lite. 
6. Då borde det se ut som denna bild. =)
7. Klipp upp tre av remsorna i nederkant...
8. Så du kan göra två flätor. 
9. Fäst ihop flätorna nedtill genom att knyta en bit av den överblivna fållkanten (som du klippte bort i början) runt dem. 
10. Samla ihop överkanten som ännu sitter ihop. Knyt ihop dem med ännu en bit av fållkanten. Klipp bort överflödigt och utstående tyg. Nu har du en lång scarf. Jag twistade min som en åtta och satte runt halsen så det blir lite pös. =) Snyggt eller ej är upp till dej. ;) Klicka gärna på bilden för att förstora den så du ser bättre. 

Jag tog också tillvara på ärmarna på T-shirten. Dessa lyckades jag få till ett armband. =) Här behövs dock lite sömnad, för hand eller med maskin. Finns liksom scarfen flera andra varianter på dessa armband om man googlar så idén är inte min från början även om jag gjorde på mitt eget sätt. 

1.  Lägg T-shirtärmarna plant. 
2. Klipp dem till remsor rakt igenom, som du sen sträcker ut så de krullar sig. Jag klippte 4 remsor av varje ärm. Lägg två åt sidan (du ska alltså ha 6)
3. Lägg ihop ena kortsidorna på varje remsa, kant i kant. 
4. Sy ihop, på maskin eller för hand. 
5. Lägg fast den hopsydda änden under något tungt, dela remsorna tre och tre. 
6. Fläta två flätor. 
7. Jag fäste flätorna med en knut av de överblivna remsorna medan jag fortsatte arbeta. 
8. Två flätor! 
9. Måtta flätorna runt handleden, mina funkade precis två varv runt, tänk på att de stretchar lite. 
10. Lägg ihop nederänden av flätorna med överänden (den ihopsydda), sy ihop, jag använde zickzack men huvudsaken det sitter. Klipp rent kanterna.
11. Jag la sen över en bit av de överblivna remsorna för att dölja de ojämna kanterna, sydde fast. Inte heller det världens vackraste men det funkar. Kan kanske vara fint med en skinnbit eller liknande också. 
12. Trä armbandet på handleden! 
13. Tadaa! 

Hoppas att nån kan få lite glädje av mitt pyssel, jag fick iallafall det och det är väl huvudsaken! =D

Nu ska jag studsa i säng och läsa en stund, sov lite bättre inatt men ändå inte bra. Vi får se imorgon om det blir fortsatt vabb torsdag fredag...hon är inte kry än iallafall. 


2 kommentarer:

Maria sa...

Oj vad mycket fint du gjort! Gillar skarfen skarpt! :)
Hoppas Tiril kryar på sig! Kram

Anonym sa...

vilken fin fläta du gjorde på Tiril, hon har ju så vackert och långt hår så jag förstår att det gick bra =)! själv lär jag väl få vänta i evigheter innan det går att göra så med Linn's hår.

roligt med pyssel och knåp, tror att jag ska försöka mig på att göra en scarf en dag då jag älskar att ha på mig sån't jämt. armbandet var också riktigt snyggt=) tack för tips!

kramisar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...