fredag 29 november 2013

Recept på Baconlindade färsbiffar!

 

Dagen har gått fort, som de flesta lediga dagar. Har ännu känningar i foten, men det har inte blivit värre igen iallfall. =) Har som vanligt inte hunnit med allt jag önskat, men hunnit läsa ut en bok så då ska man vara nöjd!
 
Hugo är en del av inredningen, hehe! Han är en passande attiralj där på sängen bland kuddar och plädar. ;)
Vi har haft snabb-besök idag av mina föräldrar och min syster Anki och Tobbe. Anki grattade Kiron i efterskott, fick ett lasersvärd och Space Warriors-mask. =)
Hade även ett litet besök av Tim som åt middag med oss!
 
Till middag blev det Baconlindade färsbiffar, "grädd"sås, klyftpotatis och morötter i ugn. Jättegott! Prova!
 
BACONLINDADE FÄRSBIFFAR
500 g  nötfärs
1 ägg
1 msk potatismjöl
1/2 riven gul lök
140 g bacon
1 msk smör
Sås: 1 dl grädde
2 dl vatten
3 dl mjölk
3 msk vetemjöl
2 msk konc. kalvfond
1 msk soja
1 tsk timjan
Blanda färs, ägg, potatismjöl och lök. Salta och peppra. Forma 8 biffar. Linda en baconskiva runt varje biff. Stek biffarna ca. 4 min i smör. Sås: Blanda ingredienser i kastrull. Koka upp under omrörning. Låt sjuda 5 min.
Smaka av med salt och peppar. Häll sås runt biffarna. (Jag serverade sen med klyftpotatis och morötter stekta i ugn. ). Supergott!
 
Ikväll har det varit fredagsmys! Jag och maken har sett "Percy Jackson-Sea of Monsters". Den var helt ok! Nu är det tack och god natt!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...