tisdag 5 november 2013

Minestronesoppa med chorizo och bönor!

Idag åt vi något riktigt gott, jag blev nästan för mätt, paltkoma! Dubblade receptet så det även blev kvar till matlådor. =)

Minestronesoppa med chorizo och bönor
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot
125 g rotselleri (jag tog dock kålrot istället)
1 msk smör eller margarin
1/2 tsk timjan
1 msk tomatpuré
8 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 chorizokorvar (till barnen tog jag lite vanlig korv och några köttbullar)
1/2 dl risoni
200 g kokta bönor
salt, peppar
1/2 dl strimlad basilika
Servera till gott bröd (och en klick matyoghurt)

Skala och hacka lök och vitlök. Skala och tärna morot och rotselleri/kålrot. Fräs allt i en gryta med smör.
Tillsätt timjan och tomatpuré, och späd med vatten och buljongtärning. Koka 10 min.
Skiva korven och lägg ner i soppan tillsammans med risonin. Koka i 10 min eller till rotsakerna känns klara. Rör då och då.
Spola av bönorna och låt dem bli varma i soppan. Smaka av med salt och peppar, och strö över basilika. Servera soppan till bröd och yoghurt.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...