måndag 16 januari 2012

Påbörjat hus-rensning enligt lite Feng Shui-tänk! =)


Nu har jag äntligen jobbat helgen klar...går magsjuka på jobbet bland vårdtagarna så det har varit en lite stressig helg. Hoppas jag inte åker på magsjuka jag med!
Har ju en tid känt lust att röja och rensa hemma...och som tur var fanns den lusten kvar när jag vaknade! Så nu har jag börjat med rensningen!

Här har ni mitt skäms-skåp i mitt skäms-rum. Det rum vi gärna stänger dörren till när vi har gäster, det rum som används mest till förvaring av diverse, film (som ni kan se), böcker, men även där datorn står. Ett rum som man heller inte orkar göra så mycket åt, för förvaringen behövs som det är nu iallafall, och hur meningsfullt känns det tex. att tapetsera när väggarna täcks av hyllor och skåp? (Relativt nytapetserat där ändå, men så mörka färger.)
Och i detta skåp har vi allehanda saker, kläder och spel... blä, just nu är det så oorganiserat. Tycker egentligen inte ens speciellt mycket om skåpet, de gamla ägarna lämnade det i huset för det var för bökigt att montera ner och ta med. Det är väldigt praktiskt och slukar mycket måste jag säga, men jag skulle gärna byta ut det mot tex. en fin vit garderobsvägg eller liknande...=)
Trasiga lådor har det varit också då ungarna klättrat i dem, men M höll när bilden togs precis på fixa dem.
Vågar knappt visa insidan. Detta är alltså bara skåpet i mitten, till höger har vi presentprylar och papper, i lådorna böcker, diverse laddare, haklappar m.m.
Men nu har jag alltså tagit tag i detta, med början i detta skåp. Jag har delat upp huset och varje rum i diverse zoner som jag ska bocka av alltefter, enligt denna bok som jag haft ett tag:

Sväljer inte allt med detta Feng Shui, men en del tips hur man ska ta sig an röran fick jag. =) Och skulle det medfölja några fördelar med rensandet förutom tillfredsställelsen (författaren menar att olika zoner i huset och i varje rum påverkar olika delar av vårt liv, som kärlek, välstånd, familj,osv, har man rörigt i en viss del av huset  är det ofta rörigt i den delen av ens liv också) så tackar jag och tar emot!
Här ska rensas! =)

Idag ville inte Kiron följa med hem från dagis. Han verkar överhuvudtaget ha en jobbig period nu där det testas mycket, slåss, kastar prylar, lyssnar inte alls på tillsägelser m.m. När jag kom tyckte han att jag skulle gå igen, han ville inte alls följa med hem.. fick muta honom till slut med frukttallrik och Transformers,(animerade från 80-talet), favoriten just nu.
Själv ska jag nu mysa till det lite i min ensamhet, M går och lägger sig nu. Jag ska se "Twilight Eclipse", MYYYYS! Gillar filmerna betydligt mer sen jag läste böckerna.
Jag har fått ont i halsen igen, suck. Sägs ju att man är extra mottaglig för bakterier och smitta när man nyss avslutat penicillinkur, som jag har. Får hoppas bara att det går över snabbt och inte bryter ut i riktig förkylning. Kan man få tillbaka streptokockerna direkt, nån som vet? (Marianne, om du läser, kanske??) =)

2 kommentarer:

susanne sa...

Åh vad jag känner igen att ha ett rum där man bara slänger in allehanda grejjer ;-) vårat sovrum var ett sånt rum en gång i tiden. Men ju fler vi blev desto större blev behovet av att ha rummet till annat;-)
Jobbigt med trots, har en alwin och en agge som är lite bångstyriga just nu=/
kram!!

solokatt76 sa...

Ursch sådär ser våran garderob i hallen ut oxå... Bara en enda röra och man hittar ingenting knappt!!

har oxå mått lite konstigt i 2 dagar nu, känns som magsjuka men kommer inget ur nån ände ännu iaf...*håller tummarna att jag klarar mig...*
men det vore så typiskt om jag skulle bli sjuk nu.. Ska ju träffa Sandra, AnnaF och Julia i helgen..

Hoppas ni klarar er från mera sjukt iaf!

Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...