fredag 9 september 2011

Mina 5 senaste bok-köp!

Dessa böcker är de 5 jag senast köpt. =) Hehe man kan nästan tro jag gillar deckare, va?



Pocketboken har jag köpt på Erikshjälpen, de 4 andra från en bokklubb jag nyss gått med i "Månadens bok", fick 2 böcker, de översta, för 9 kr i första paketet (+ CD-spelare.=)), och jag ska köpa 3 paket till under ett år. Valde favoriten Dean Koontz i mitt första "köpe-paket". Och Peter Robinson gillar jag skarpt, var på extrapris nu.



Hjorth/Rosenfeldt håller jag på läsa nu, riktigt mysig spänning! LINWOOD BARCLAY; UTAN ETT ORD: 14-åriga Cynthia skriker åt sina föräldrar och slår igen dörren till sitt rum. När hon vaknar nästa morgon förväntar hon sig en konfrontation, men istället är huset tomt. Hennes mamma, pappa och storebror är borta.



25 år senare bestämmer sig Cynthia för att delta i ett TV-program om olösta fall i ett sista försök att få veta vad som hände den där natten. Först händer ingenting. Sen ringer telefonen. En mansröst säger att hennes familj förlåter henne. Cynthia är nära att bryta ihop. Är hennes familj vid liv? Varför har de aldrig hört av sig? Cynthia börjar forska i försvinnandet, och trådarna leder till fruktansvärda hemligheter. Kanske hade det varit bättre att låta det förflutna vila.

HJORTH/ROSENFELDT; DET FÖRDOLDA: Sextonårige Roger är försvunnen. Rymt till Stockholm, tror Västeråspolisen.
Men så hittar man Roger i ett kärr norr om stan. Med hjärtat utskuret ur kroppen.
Sebastian Bergman, psykolog och expert på gärningsmannaprofilering, har dragit sig tillbaka från allt arbete sedan han drabbades av en personlig tragedi. Det enda han ägnat sig åt på senare år med någon större energi är sitt sexmissbruk.
Av en tillfällighet hamnar Sebastian mitt i utredningen, tillsammans med sin gamle kollega Torkel Höglund och hans grupp från Riksmordkommissionen.
Alla ledtrådar tycks peka mot Rogers skola, Palmlövska gymnasiet. En till synes felfri miljö, som visar sig gömma hemligheter i det fördolda.

MONS KALLENTOFT; DEN FEMTE ÅRSTIDEN: Det är tidigt i maj när en barnfamilj på skogspromenad utanför Linköping hittar det svårt sargade liket. Kvinnokroppen är otäckt välbevarad och spåren efter tortyr är tydliga.
Kriminalinspektör Malin Fors tycker sig omedelbart se likheter med Maria Murvall, den unga kvinna som sitter stum och okontaktbar på Vadstena sjukhus efter att ha hittats våldtagen och brutalt misshandlad i skogen för flera år sedan. Av en slump träffar Malin en läkare från St:Lars i Lund som berättar om ett liknande fall, och plötsligt tycks Maria bara vara en liten pusselbit i något mycket större. Men vilken ondska är så fruktansvärd att den inte går att tala om?
Malin, som länge varit närmast besatt av att få veta vad som hände Maria, är fast besluten att ta reda på sanningen, oavsett var den kan föra henne.

PETER ROBINSON; BAD BOY: Alan Banks är på semester när en kvinna söker honom på polisstationen. För kollegan Annie Cabbot berättar hon upprört om ett skjutvapen som hittats i dotterns rum. En polisstyrka skickas till huset för att undersöka saken. Men situationen går överstyr och innan man vet ordet av har en person skjutits. Under hård mediabevakning inleds en utredning som snart tar en överraskande riktning. Det framkommer att överkommissarie Banks dotter Tracy är inblandad. Vapnet tillhör Tracys pojkvän, en ung man med farlig charm och kopplingar till den undre världen.
Under Banks semester har Tracy och pojkvännen gömt sig i Banks stuga. Men det som började som ett spännande äventyr har nu övergått i en skrämmande gisslansituation.
Det dröjer inte länge förrän Alan Banks kopplas in på fallet. Snart inser han att det är mer komplicerat än man först trott. För att lösa det tvingas han ta avsevärda risker. Det handlar inte bara om att sätta karriären på spel, den här gången är insatsen hans dotters liv.

DEAN KOONTZ; HJÄLTEN: "Är du han?"
"Vem skulle jag annars vara?"
"Du ser så...vanlig ut."
"Jag jobbar på det."
Timothy Carrier brukar ta en öl efter jobbet i sin väns bar. Han tycker om att slå sig i slang med barens mer excentriska gäster. Men den nervöse mannen som sitter bredvid honom just den här kvällen har blandat ihop Tim med någon helt annan- och mannen ger honom ett brunt kuvert fullt med pengar.
"Tio tusen nu. Resten får du när hon är borta".
Innan främlingen går lämnar han ett fotografi av den vackra kvinnan som ska dö, och hennes adress. Men det blir snart ännu väre. Tio minuter senare slår sig en annan främling ned bredvid Tim. Den här mannen är en kallblodig mördare som tror att det är Tim som har lejt honom. Tim tänker snabbt och säger:
"Jag har ändrat mig. Du får tio tusen för att inte göra någonting. Vi kan kalla det för ett inte-döda-arvode."
Han behåller fotografiet och ger pengarna till yrkesmördaren. Tim smyger efter mannen ut från baren, och då får han nästa chock: yrkesmördaren är polis. Plötsligt befinner sig den helt vanlige Tim Carrier mitt i ett mysterium med oanade proportioner. Han är den ende som kan rädda en oskyldig kvinnas liv och stoppa en mördare som rättvisan inte kommer åt, och som är lika obeveklig som ondskan själv.
Men först måste Tim utveckla egenskaper inom sig själv. Med förmågor som mod, uthållighet och osjälviskhet kan även en helt vanlig man bli hjälten.

1 kommentar:

solokatt76 sa...

Kallertoft har jag läst 2 böcker av..dock inte den där. Men jag gillar dom!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...